Zaken doen op z'n Spartaans, mei 2021

29 De stichting ontwikkelt een grote betrokkenheid met omwonenden en werkt nauw samen met partners om het maximale resultaat te kunnen behalen. Niet alleen op Het Kasteel wordt er hard gewerkt om de maatschappelijke missie kracht bij te zetten, ook voor veel andere BVO’s (Betaald Voetbalorganisaties) staat het thema maatschappelijk hoog op de agenda. Hoe groot de impact van alle maatschappelijke activiteiten van BVO’s in totaal is, heeft PwC gedurende het seizoen 2019-2020 onderzocht. De belangrijkste conclusies van dit onderzoek, getiteld ‘De maatschappelijke impact van het betaald voetbal’, zijn onder andere: • Het betaald voetbal bindt 8,2 miljoen liefhebbers door alle lagen van de bevolking heen. • Het betaald voetbal levert de Nederlandse economie 2,03 miljard euro op. • De interesse in betaald voetbal is enorm. Gemiddeld besteedt de voetballiefhebber er 11 uur per week aan. Dat is 26% van de vrije tijd. • Clubs in het betaald voetbal helpen via MVO-projecten jaarlijks 283.299 mensen verder op het gebied van gezondheid, werk of onderwijs. • BVO’s hebben juist in hun regio een zakelijke en maatschappelijke functie in het verbinden. In totaal zijn er 12.557 zakelijke en maatschappelijke bedrijven en organisaties actief in het betaald voetbal. In een samenleving waar mensen op zoek zijn naar saamhorigheid, zorgt het betaald voetbal voor verbinding. Tussen supporters op de tribune, tussen vrijwilligers op de club. En het verbindt voetballiefhebbers op de werkvloer, in de kroeg, op sociale media of in de wijk. MAATSCHAPPELIJKE IMPACT BVO’S Het betaald voetbal biedt een uitstekend podium voor maatschappelijke discussies. Qua diversiteit scoort het betaald voetbal op het veld goed. Van de profvoetballers heeft 31% een niet-Nederlandse nationaliteit of dubbele nationaliteit. In totaal hebben ze 65 verschillende nationaliteiten. Veel van deze spelers zijn rolmodellen, die ervoor zorgen dat jonge kinderen uit alle hoeken van de samenleving hun dromen durven na te jagen, gezonder proberen te leven en hun best doen op school. Betaald Voetbalorganisaties helpen proactief mensen vooruit in het leven. Dat gebeurt via verschillende maatschappelijke projecten op gebied van participatie, educatie, gezondheid en re-integratie op de arbeidsmarkt. Elk jaar doen in totaal 283.299 deelnemers hieraan mee, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Hiermee maken de Betaald Voetbalorganisaties voor velen direct het verschil. DE BETROKKEN SPARTAAN De visie van Stichting De Betrokken Spartaan berust op vijf pijlers; Veiligheid, Werk & Inkomen, Onderwijs, Sport & Bewegen en Gezondheid. Het is dus van belang om deze pijlers effectief in te vullen voor een grote impact op de samenleving in de (directe) omgeving van het Sparta Stadion. Ook in de toekomst, want uit het onderzoek blijkt dus dat de maatschappelijke impact van Betaald Voetbalorganisaties alsmaar groter wordt. Profclubs vormen een platform voor lokale en regionale partijen om te verbinden en van betekenis te kunnen zijn. In totaal zijn er 12.557 zakelijke en maatschappelijke bedrijven en organisaties actief in het betaald voetbal. Via dit netwerk leren mensen elkaar kennen, doen ze zaken met elkaar, maar helpen ze elkaar ook verder. In het verlengde hiervan is de Sparta Banen Marsch, één van de projecten van het eerste uur bij De Betrokken Spartaan, het schoolvoorbeeld van SPARTA ROTTERDAM • ZAKEN DOEN OP Z’N SPARTAANS • MEI 2O21 Stichting De Betrokken Spartaan is sinds 2011 het maatschappelijke hart van Sparta Rotterdam. Stichting De Betrokken Spartaan neemt haar verantwoording voor een betere samenleving in de omgeving van het Sparta Stadion en zet hierbij voetbal in binnen haar verzorgingsgebied. DE MAATSCHAPPELIJKE IMPACT VAN BETAALD VOETBAL IN NEDERLAND

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=