De Spartaan, Clubmagazine op z'n Spartaans, maart 2020
7 tot de verkoop in 2003 heeft Sparta enkel een deel in eigendom gehad. Na twee jaar onderhandelen kochten we het eerder verkochte deel van het stadion eind 2011 terug van de Gemeente Rotterdam, waarna het acht jaar duurde voordat de eigenaar van de overige ruimtes in het stadion meewerkte aan de aankoop van het resterende deel van het stadion. In de aanloop naar deze laatste transactie, waardoor Sparta nagenoeg volledig eigenaar is van het stadion, hebben we in 2016 het traject ingezet om concrete plannen voor verbetering en uitbreiding van het stadion te maken. Deze plannen zijn enkel geschreven om meer structurele omzet te vergaren en zodoende het spelersbudget te verhogen. 2. Prestatiecontracten Alle spelerscontracten zijn de afgelopen jaren steeds meer prestatiegericht opgesteld. Door deze omzetting herverdeel je het beschikbare spelersbudget en daardoor verhoog je het dus indirect. 3. Daarnaast ontplooide Sparta andere activiteiten, waaronder; de horeca, de publiekscatering, activiteiten in China en zijn we bijvoorbeeld in de afrondende gesprekken over de oprichting van een zorggerelateerde deelneming. Allen met maar één doel: meer structurele inkomsten behalen. MEER INKOMSTEN KAN JE OOK BEHALEN DOOR MEER GELD UIT DE HUIDIGE FACILITEITEN TE HALEN? Dat ben ik absoluut met je eens! Elke afdeling binnen Sparta heeft dat ook als primair doel, waarbij je nooit uit het oog mag verliezen dat er ook een maximale rek in bepaalde prijsstellingen zit. Het is ondenkbaar om bijvoorbeeld de business-seats qua prijs te verdubbelen. Ook seizoenkaarthouders zijn over het algemeen niet blij met een prijsverhoging. Natuurlijk zijn er sponsors en supporters die zo fanatiek zijn dat zij ook een forse prijsverhoging accepteren, maar dat geldt niet voor iedereen. Dat zijn afwegingen die we constant maken. KAN JE EEN CONCREET PUNT BENOEMEN HOE WE IN DE BESTAANDE SITUATIE DE INKOMSTEN KUNNEN VERHOGEN? Dat zijn er meerdere! Vooropgesteld zijn wij ontzettend blij met onze sponsors. Of we het nu hebben over de hoofdsponsor D&S, de andere shirtsponsors, de logehouders, seathouders of adverteerders: allen dragen bij aan het jaarlijkse fantastische commercieel resultaat. Echter zullen we ook daar de komende periode kritischer naar kijken. Naast de sponsoring valt er ook qua tv-gelden nog een flinke verhoging te behalen. Met name door langer in de Eredivisie te spelen, de uitkering van de tv-gelden wordt namelijk bepaald over de sportieve prestaties in de laatste tien seizoenen. Met onze langdurige afwezigheid in de Eredivisie valt hier nog meer uit te halen door structureel in de Eredivisie te spelen. DAN DE JEUGDOPLEIDING, VOLGENS ENKELE MEDIA STAAT DEZE TER DISCUSSIE? Totaal niet! De jeugdopleiding staat niet SPARTA ROTTERDAM • CLUBMAGAZINE OP Z’N SPARTAANS • MAART 2O2O WAAROM DEZE OPENHEID OVER EEN AANTAL BELANGRIJKE THEMA’S BINNEN SPARTA? Om te beginnen vind ik dat Sparta in de loop van de jaren steeds transparanter is geworden. Dat wordt ook verwacht van de achterban en tot op zekere hoogte vind ik dat wij als club daar ook in mee moeten gaan en zelfs voorop kunnen lopen. Ook kunnen we veel aannames en denkwijzen bespreken en verduidelijken om zodoende draagvlak voor beleid te realiseren. LATEN WE BEGINNEN MET VOLGENS JOU HET BELANGRIJKSTE WOORD BINNEN EEN BETAALD VOETBALCLUB: HET SPELERSBUDGET. Veel mensen kijken vaak naar de totale begroting van een betaald voetbalclub, maar dat is niet het belangrijkste getal. Daarnaast is het een getal dat in de vergelijking met andere clubs niets zegt. Als voorbeeld de horeca: sommige clubs hebben de horeca in eigen bezit en deze omzet wordt opgeteld in de totale begroting, maar deze omzet brengt ook aanzienlijke (inkoop- en personeels)kosten met zich mee. Wat echt vergelijkbaar, danwel te benchmarken, is in het betaald voetbal het spelersbudget. Het spelersbudget bepaalt hoeveel geld je kan investeren in je selectie. Vrijwel alles binnen Sparta is gericht op het verhogen van het spelersbudget. Hoe hoger het spelersbudget, des te groter is de kans op het structureel spelen van Eredivisievoetbal. HOE VERHOOGT SPARTA HET SPELERSBUDGET? De erkenning dat het budget structureel omhoog moet, loopt eigenlijk al sinds het seizoen 2009/2010, het jaar waarin Sparta degradeerde met spelers als Strootman, Falkenburg en Viergever. Ondanks de kwaliteit van de selectie namen we o.a. om budgettaire redenen afscheid van enkele spelers. Uiteindelijk degradeerde de club en achteraf stellen we de vraag of de degradatie met de vertrokken spelers ook was gebeurd. Samen met Peter Bonthuis, de toenmalige directeur, hebben we in de evaluatie geconcludeerd, dat we - wil je dergelijke sportieve gevolgen voor zijn - moeten werken naar een structureel hoger spelersbudget. We besloten daarop vol in te zetten op onder andere: 1. Meer structurele inkomsten behalen uit het Sparta Stadion. Hiervoor moesten we eerst eigenaar worden van het gehele stadion. Ter verduidelijking: OVERZICHT KOSTEN EN OPBRENGSTEN SPARTA JEUGDOPLEIDING Seizoen Divisie Kosten Opbrengsten* Resultaat 2007/2008 Eredivisie € 1.024.000 € 5.088.010 € 4.064.010 2008/2009 Eredivisie € 1.068.341 € 225.625 - € 842.716 2009/2010 Eredivisie € 1.087.381 € 2.224.853 € 1.137.472 2010/2011 Eerste Divisie € 1.024.985 € 1.885.773 € 860.788 2011/2012 Eerste Divisie € 971.454 € 1.274.732 € 303.278 2012/2013 Eerste Divisie € 1.365.266 € 532.342 - € 832.924 2013/2014 Eerste Divisie € 1.387.478 € 1.661.236 € 273.758 2014/2015 Eerste Divisie € 1.036.973 € 1.100.018 € 63.045 2015/2016 Eerste Divisie € 1.144.831 € 538.469 - € 606.362 2016/2017 Eredivisie € 1.434.652 € 1.499.184 € 64.532 2017/2018 Eredivisie € 1.609.552 € 6.078.319 € 4.468.767 2018/2019 Eerste Divisie € 1.495.928 € 2.425.638 € 929.710 2019/2020 Eredivisie € 1.526.877 € 5.129.286 € 3.602.409 Totaal € 16.177.718 € 29.663.485 € 13.485.767 * structurele en incidentele opbrengsten
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=